25/01/2012

TIPS MEMASUKI DUNIA KERJAYA

,
BAGAIMANA MENGATASI RASA GEMENTAR KETIKA MEMULAKAN TUGAS PADA HARI PERTAMA DI TEMPAT YANG BARU DAN SUASANA YANG BARU..

"A journey a thousand miles begin with the first step"

1 .Anda mesti bersedia kepada perubahan yang bakal anda hadapi. Antaranya adalah persekitaran kerja yang baru, kawan-kawan yang baru, tanggungjawab yang baru, meja yang baru..semuanya serba baru. Dan tidak kurang juga perkara yang perlu kita ambil berat ialah BOS yang baru.. HARUS SELESA DAN TIDAK TAKUT KEPADA PERUBAHAN ITU. Ini kerana, jika kita tidak selesa dan takut ia akan membawa kita kepada kesan negatif dalam segala perancangan kita.

2. HARUS YAKIN DAN PERCAYA KEPADA DIRI SENDIRI. Jika kita rasa rendah diri terhadap cita-cita dan kebolehan diri sendiri kita tidak akan dapat membina jati diri di alam pekerjaan yang baru itu.

3. JADILAH SEORANG YANG MUDAH TERSENYUM DAN PERAMAH. Tempat kerja yang baru pasti sinonim dangan kawan-kawan yang baru. Berbaloi jika kita punya sifat peramah agar kita tidak akan bersendirian malah akan cepat dapat teman baru, disamping itu akan mendapat nasihat dan petunjuk dari teman baru dalam melaksanakan tanggungjawab kerja dengan jayanya nanti.

4. BERDOA LAH agar Tuhan akan memimpin perjalanan kerjaya anda..

"Tanpa langkah pertama tidak mungkin perjalanan beribu batu akan bermula, tanpa langkah pertama tidak akan ada kejayaan yang akan dicapai.."



STRESSFUL JOBS- HOW DO YOU HANDLE IT.
Stress is normal. Everyone is feeling stressed at some point during work. Sometimes, you cannot avoid stress. Therefore, you need to know how to handle stress when it hits you.

1. Breathe
Correct breathing technique can help you reduce your stress level. Get more oxygen to clear your mind from all the clutters. Get away from your office and get some fresh air when you start to feel the stress.

2. Go With The Flow
You cannot control how your projects go along. However, you can take one step at a time and just go with the flow.

3. Sleep
Not getting enough sleep is going to increase the chances of being stressful. Make sure you get enough rest so that your body feels refreshing.

4. Positivity
You might be having a bad day but that doesn’t mean you have to frown the whole day at work. Try to smile at least once and feel the difference. Otherwise, it is time to hit some jokes on the internet for some laugh.

5. Clean Up Your Office
Having a messy work area is also contributing to stress because you are having trouble finding what you need in a mess. It is time to clean up your work area to combat with stress.

0 comments to “TIPS MEMASUKI DUNIA KERJAYA”

Post a Comment

 

JAWATAN KOSONG SELURUH MALAYSIA 2012/2013 Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger Templates